Riittävän pitkään potemaani matkakuumeeseen löytyi vihdoinkin apu. Hepatiittirokotus ja Thaimaan matka pahimman kaamoksen keskellä. Matkakumppaniksi tähän hoitoon sain veljeni Teron, jota kiinnosti erityisesti Thaimaan kalkkikivikallioiden kiipeilymahdollisuudet. Matka perille ei ollutkaan niin yksinkertaista kuin sitä etukäteen suunnitteli. Alle kolmessa vuorokaudessa taitettiin matka viiden kaupungin ja maan kautta lopulliseen määränpäähän.

Bangkokissa maan poliittiset erimielisyydet olivat kärjistyneet, kun oppositio valtasi kansainvälisen lentokentän estääkseen pääministeriä palaamasta maahan. Ensimmäinen peruutettu turistilento oli vuorokautta ennen meidän lentoamme, ymmärtääkseni jokainen lento sen jälkeen on peruutettu ja paluumatkalaisia on lennätetty takaisin sotilaskenttien kautta.

Onneksi matkan alku ei ollut Bangkok vaan Singapore, johon lentäisimme Bangkokin kautta. Suorat lennot olisi maksaneet enemmän kuin tämä vaihtoyhteys ja samallahan näkisi vähän enemmänkin sitä maailmaa. Finnair (tai halpayhtiö Travelstart?) ehdotti korvaavaa lentoa Delhin kautta Singaporeen samaan hintaan. Intian lento lähtisi kuitenkin neljä tuntia ennen alkuperäistä lentoa ja ehdotuksen saimme kuusi tuntia ennen kyseistä lentoa, kun Tero oli vielä Tampereella ja minä Turussa.

Päätimme kuitenkin käyttää hyväksemme tarjotun vaihtoehdon, koska Bangkokin lennon peruutus vaikutti todennäköiseltä. Yhtäkkiä elettiin taas minuuttiaikataulussa. Olimme sopineet veljeni kanssa lähtevämme Jokioisten kautta matkaan ja päätimme pitää siitä kiinni. Molempien passit oli myös Jokioisilla ja saimme vanhemmilta kyydin ovelta ovelle. Eli talvivarusteet saattoi jättää pois rinkasta. Ensimmäinen bussi johon ehdin Turusta oli perillä Jokioisilla loskakelin takia vartin myöhässä 16:45. Nopea lähtöselvitys netissä ja matkaan.

Helsinki-Vantaalla on pakko olla viimeistään 45 minuuttia ennen lentoa valmiiksi tehdystä lähtöselvityksestä huolimatta, että matkatavarat ehtivät samaan koneeseen. Soittelin bussissa Jokioisille koko matkan työasioita ja matkajärjestelyitä. Sain yhdeltä asiakkaalta, Pacolta, hyviä neuvoja mahdollista asiakaspalvelusessiota varten. Involuntary rerouting, kiitoksia. Onneksi ehdimme kentälle ajoissa. Helsinki-Vantaa oli tuonut Joulupukin lähtöterminaaliin muistutukseksi loppuvuoden kulutusjuhlasta, joka menisi meiltä ohi ainakin perinteisin tavoin mitattuna.

Finnairin lento nousi puolisen tuntia myöhässä lumen ja jään takia. Helsingin katuvalaistus pikimustalla taustalla muistutti niitä mauttomia valoköysiä, joita näkee jouluisin. Muodosta oli hieman vaikea saada selvää, kun ei tiennyt mistä kohtaa lento ylitti entisen kotikaupungin. Tosin Vuosaaren uuden sataman valaistus erottuisi varmaan korkeammaltakin katsottuna. Sivuhuomiona Tero ei ollut koskaan eläessään lentänyt tätä ennen ja itsellenikin se oli ensimmäinen mannertenvälinen pitkä lento. Yöunet jäivät vähäisiksi osaksi ruumaan eksyneiden korvatulppien ja ehkä sitäkin enemmän jännityksen ja uteliaisuuden takia.

Myöhästynyt lähtö tarkoitti, että entisestään lyhyt vaihtoaika oli entistä lyhyempi. Delhin kentällä oli kaksi Singapore Airlinesin virkailijaa ohjaamassa meitä oikeaan koneeseen. Jos Delhin lento oli matkan pelastus niin seuraavat uutiset aiheuttivat pienen vastareaktion:
- We don’t have time to get your luggage from Finnair to this plane. We will ship it to Singapore in the next flight
- Wait, what?

Ongelmana oli, että emme olisi Singaporessa, kun rinkat saapuisivat. Oli torstai-aamu ja ensimmäinen pysähdys olisi luvassa määränpäässä Krabilla vasta lauantai-illalla. Sovimme, että rinkat lähetettäisiin Singaporesta Kuala Lumpuriin, jossa olisimme perjantaina. Virkailijat olivat ehkä yhtä ymmällään kuin mekin, mutta tämän enempää ei ollut tehtävissä.

Yöunet jäivät lyhyiksi myös lennolla Delhistä Singaporeen. On vaikea ajatella, että kello on neljä suomessa, kun koneessa tarjoillaan lounasta ja kahvia. George Lucasin pahin virhe Jar Jarin jälkeen — The Clone Wars — onnistui kuitenkin tuomaan pari tuntia unta.

Ilmaston vastaanotto Delhin kentällä oli hienoinen pettymys. Ostin ennen lentoa luettavaksi Gregory David Robertsin Shantaramin, jossa kirjailija-kertoja kuvailee melko vivahteikkaasti Bombayn tuoksuja heti lentokoneesta nousun jälkeen. Tunkkaisuus ja savu ylitti mahdolliset maustearomit Delhissä varsin selvästi. Singaporen kentällä jäseniin tulvahtava lämpö ja ilman tuoksu oli kuin kasvihuoneessa.

Kenttää ei suotta mainosteta Aasian monipuolisimpana ja upeimpana. Singapore itse on kaupungivaltio Malesian varjossa ja sen lentokenttä on kokonaan oma ekosysteeminsä sen päälle. Hemmetti, niillä on oma sademetsä terminaalissa.

Palloilimme terminaalissa aikaimme ja suuntasimme lopulta kadonneiden matkatavaroiden tiskille selvittääksemme, että koska ja mihin rinkat haluaisimme. Virkailijoiden kesti täälläkin vähän aikaa ymmärtää, ettemme ole jäämässä Singaporeen yöksi, emmekä Kuala Lumpuriinkaan. Kaiken lisäksi emme edes lennä välimatkoja vaan menemme yöjunalla. Lopulta saimme varmistetuksi ja matriisitulostimella (!) paperille, että laukkumme olisivat Kuala Lumpurin lentokentällä perjantai päivällä. Päälle lentoyhtiö antoi selviytymissetin henkilökohtaista hygieniaa varten yön yli ja 120 Singaporen dollaria korvaukseksi aiheuttamastaan vaivasta.

Jatkoimme matkaa super siistilllä metrolla ja lähdimme etsimään ruokaa ja Singaporen juna-asemaa, joka oli koko high-tech-pilvenpiirtäjä-helvetin persoonallisimpia ja ränsistyneimpiä taloja. Älkää käsittäkö väärin, tämä oli kärjistetty mielipide. Singaporen sekoitus pilvenpiirtäjiä ja kasvivihreyttä on jotain, josta sietää olla kateellinen. Malesian juniin verkosta tulostettua e-tikettiä ei tarvitse vaihtaa erikseen lipuksi vaan paperi käy sellaisenaan. Ei mitään leimoja vaan reiät paperin kulmaan.

Lentokentältä mitattu McDonald’s indeksi antoi BigMacin hinnaksi 7.95 SGD (4.00 EUR). Hampurilaiset ei juurikaan kiinnostaneet vaan löysimme samalta juna-asemalta mielenkiintoisen ja ilmeisesti paikallisten malesialaisten suosiman katukeittiökompleksin. Vaikka Singaporessa lähes kaikki kyltit ja mainokset on englantia niin tässä putiikissa sitä osasi vain yksi keittiöstä haettu tyttö. Ruoka oli erinomaista ja alle mäkkärin hintojen.

Yksi asia joka ei käynyt mielessä matkaa suunniteltaessa oli lentojen myöhästelyt sekä erilaisten lähtö- ja saapumisselvitysten tekemiset. Jos Bangkokin lento olisi lähtenyt, mutta myöhästynyt hetkenkin, niin junaan ehtiminen Singaporessa olisi tehnyt tiukkaa. Lisää omenia hyvien uutisten koriin. Junaan noustessa täytettiin taas samantapainen maahantulokortti kuin muutamaa tuntia aiemmin lentokentällä. Tällä kertaa Malesian rajavartiolaitos halusi tietää yksityiskohtia: ei, en ole käynyt viime aikoina Afrikassa, en kanna mukana minkäänlaisia kasveja ja hyvä kun mainitsette, että huumeista rapsahtaisi kuolemantuomio.

Kun lentäminen on tehty niin helpoksi ja suosituksi, niin junassa turistien määrä tippui dramaattisesti. Hinnoissa ero on huima, kaksi henkeä Thaimaan Hat Yaille maksoi yhteensä 65 euroa. Osa matkustajista käyttää myös busseja, joita ajattelimme kokeilla ehkä paluumatkalla. Ilmastoitu bussi Krabilta Singaporeen kustantaa huimat 1300 bahtia (28 EUR). Kilometreissä matka on 1142 km.

Juna oli lentomatkojen jälkeen kaikin puolin paras vaihtoehto. Pitkän väsyttävän istumisen jälkeen pääsi oikomaan jalkoja mukavalle alustalle kohtuullisen rauhallisessa osastossa. Makuupaikat ovat avo-osastossa verhojen takana ja ne on mitoitettu tyyppillisen aasialaisen pituuden mukaan. Sekaannusta aiheutti vain kesken matkan tehty tullitarkastus Singaporesta poistuttaessa. Liikkuvan junan kolinassa on jotain samaa hypnoottista musiikkia kuin rantaan lyövissä aalloissa.

Aamun valjetessa Kuala Lumpurin kaksoistornit näyttivät jopa houkuttelevilta. Mielessä oli kuitenkin rinkkojen kohtalo ja Kuala Lumpurin Sentral Stationilla nautitun aamupalan jälkeen päästiin tuhlaamaan ringittejä Singaporen puheluun. Reput olivat juuri lähdössä Singaporesta, joten lentokentälle voisi pikkuhiljaa lähteä vastaan. Lentokentän suunnittelu taitaa olla arkkitehdin märkä uni?

Helpotus oli suuri, vaikka rinkoista ei varmaan olisi tarvinnut huolehtia. Lentokentät ovat tavaran liikuttamisen ammattilaisia siinä mittakaavassa, että yksikään viivakoodein merkitty tavara ei yksinkertaisesti katoa. Ylimääräinen säätäminen aiheuttaa epävarmuutta ja minkäs sille mahtaa, kun viivytyksiin ei käytännössä ollut varaa etukäteen varattujen jatkoyhteyksien takia.

Oli perjantai-iltapäivä ja muutaman tunnin kuluttua kahdeksalta alkoi seuraava, vähän pidempi junamatka. Univajetta oli kertynyt sen verran, että nukkuminen ei tuottanut vaikeuksia, vaikka vaunuun oli eksynyt muutaman asteen kovaääninen juhliva malesialainen. Juhlaan oli syytä, koska ilmeisesti maassa oli juuri alkanut jokin kansallinen loma ja juna oli täynnä (jälleen onneksi varatut paikat).

Rajarutiini ei eronnut paljoa edellisestä. Juna oli etuajassa ja noin tunnin matkaamisen jälkeen, yhdentoista aikaan lauantaina olimme Hat Yain juna-asemalla aggressiivisen Tuktuk-kuskin häirittävänä. Kuski oli lähtenyt hakemaan täytettä Krabin bussiin eikä päästänyt millään irti sellaiset löydettyään. Pääsimme kahden saksalaisen turistin kanssa Hat Yain bussiasemalle 80 bahtin ryöstähintaan. Onni oli edelleen matkassa, koska pääsimme lähtemään nopean lounaan jälkeen yhteensä 520 bahtilla (6.50 EUR) bussiasemalta suoraan hostellin ovelle. Matka ei taittunut isommassa linja-bussissa vaan pienemmällä minibussilla, jota ajoi käsittämätön vauhtipää. Thaimaassa ei muuten ole pakko käyttää turvavöitä, koska sellaisia ei ole.

Perillä ollaan oltu jo muutama päivä, joten lisää kokemuksia ja ainakin kuvia myöhemmin. Nyt ruokailemaan.

Mika kuittaa ja pahoittelee runsaita kirjoitusvirheitä. Kuvassa ollaan vielä Krabin kaupungissa, josta tänään siirryttiin Ao Nangin turistirannalle ja parin päivän päästä sinne kiipeilijän paratiisiin Raylay’lle.

§69 · Joulukuu 1, 2008 · About Me, Thaimaa 2008-2009 · Tags: , , , , · [Print]

12 Comments to “In Transit – Helsinki, Delhi, Singapore, Kuala Lumpur, Hat Yai”

1. sattumalta paikalla says:

Olisi tarkoitus lentää tuo sama reitti-> HKI-Delhi-Singapore ja mietityttää kanssa tuo ehtiminen. Eli Singapore Airlinesin henkilökunnan avustuksella kuitenkin selviää ruuhkista ja ehtii portille ajoissa, vaikka on tiukka vaihtoaika? Joutuuko Delhissä kuitenkin välissä turvatarkastuksiin tms.?

Erinomaista matkaa teille!

2. anneli says:

hei pojat,
    Tosi kiva lukea teidän seikkailua. Olkaa varovaisia vähän ruuan suhteen ettei tule mahavaivoja.Sinusta Mika tulisi hyvä journalisti ei kun alat lukemaan sille alalle niin voit sitten matkustella ympäri maailmaa.
    Terveisin täti Anneli ja Benke

3. Mika says:

Sattumalle:

Meille oli annettu melkoisen täpärä vaihtoaika Delhin kentällä, 1 tunti ja 35 minuuttia, josta myöhästely söi melkein sen puoli tuntia.

Ensimmäinen ongelma oli, että Delhin kentän parannustöiden ja remontin takia Check In pitäisi tehdä jopa kolme tuntia ennen lentoa, ainakin koneessa kuuluttivat näin. Singapore Airlines virkailijat tekevät sen kuitenkin puolestasi ja häviät lähinnä ikkunapaikan sen takia.

Toinen ongelma oli matkatavaroiden kanssa, joita ei ilmeisesti millään ehditä siirtämään tunnissa. En tiedä olisiko puoli tuntia lisää auttanut yhtään. Jos jäät Singaporeen pidemmäksi aikaa niin lentoyhtiö toimittaa tavarat kyllä jälkikäteen majapaikkaan.

Anneli-tädille:

Kiitos, mutta journalistin pitäisi ehkä ostata paremmin äidinkieltään :)

4. sattumalta toistamiseen says:

Kiitos paljon infosta! Jäädään Sporeen eli jos tavarat tulevat viiveellä, niin se ei liikoja haittaa. Erinomaista matkan jatkoa! :)

5. Kassu says:

Sawadee Kha!
    HEEEI. senkin inhottavat matkaajat, kateeksi käy:D mut siistiä lukee täältä reissusta! Kiitos Mika tästä. Vähän niinku virtuaalimatkailua!
    Itsehän meinasin, että koulun ku saa käytyä nii Venäjän läpi Kiinaa junal ja sieltä sitte joskus Thaimaahan junalla. Mut saas nähä!
    Btw, maitohappobakteerit+hiilitabletit on jees, jos meinaatte syödä ties mitä ja ties missä.
    Mahtavaa reissunjatkoa! ja muistakaa Koh Phanganin täydenkuun hippibileet!! Eli Koh Samuin lähistöllä… :)

6. sattumalta paikalla taas says:

Melkoisen tiukka oli tosiaan se 1h35min vaihto Delhissä, taitaa olla aika tuurista/virkailijoiden ripeydestä kiinni ehtiikö sillä. Meillä oli Finnair ihan ajoissa, mutta silti lopulta juostiin tuubiin ja oltaisiin varmaan myöhästytty ellei Singapore Airlines olisi ollut myöhässä. Mutta perille selvittiin ja mukavaa oli lämmitellä talven keskellä! Ainiin, ja meillä tuli matkatavarat ajoissa vaikka virkailija aluksi arpoi, etteivät ehtisi.

7. [...] vuonna matka kaakkkois-Aasiaan alkoi matkatavaroiden keräämisellä junamatkan varrelta Kuala [...]

8. Wow, superb weblog layout! How lengthy have you ever been blogging for? you make running a blog look easy. The full glance of your web site is magnificent, let alone the content material!

9. [...] In Transit – Helsinki, Delhi, Singapore, Kuala Lumpur, Hat Yai … – Finnair (tai halpayhtiö … koska Bangkokin lennon peruutus vaikutti todennäköiseltä. … malesia maps markkinointi matkailu message movies Musiikki muutto nightlife ongelmia paikat Portfolio pyöräily rails review ruby sairaus Sanoma shopping singapore Sodankyl … [...]

10. Laura says:

ശ ര ന രക ഷര , ! ത ജമ ച യ യ സമയമ ല ല ത തത ക ണ ട ഇ ഗ ല ഷ ക പ പ ച യ ത ട ന ന : “Trolling is a form of harassment that can take over a diussscion. Well meaning defenders can create chaos by responding to trolls. The best response is to ignore it …” “The only way to deal with trolls is to limit your reaction and not to respond to trolling messages. It is well known that most people don’t read messages that nobody responds to, while 99% of forum visitors first read the longest and the largest threads with the most answers.” “You cannot win a fight with a troll so don’t try. If you have the choice, don’t ever engage. Just ignore them completely …”"Don’t feed the trolls.Trolling is one of those rare problems best handled by ignoring it if you do, it usually goes away. Trolls want your attention and discomfiture; they feed on your impotent rage.”"Trolls are often looking for attention in the worst ways possible. The anonymity of the internet gives them a huge advantage over the class clown. They know this, and tend to go for broke when confronted by moderators. You can expect them to start mouthing-off about the site’s staff, the unfairness of the rules, or complaining about how other people are acting. They’re just doing it to get a rise out of you. For whatever reason, they often find it funny to get you upset. … Whatever you do, don’t start arguing with them. It’ll bring you down to their level.”

11. Dylan says:

Just cause it’s simple doesn’t mean it’s not super heplluf.

12. Thanks for one’s marvelous posting! I truly enjoyed reading it, you will be a great author.I will be sure to bookmark your blog and will eventually come back very soon. I want to encourage yourself to continue your great job, have a nice weekend!